Przedsiębiorstwo
Przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. W jego skład wchodzą m.in. takie składniki jak: klientela, renoma, tajemnica i nazwa przedsiębiorstwa, własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów i towarów, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy, wierzytelności, środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie, a także księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W skład przedsiębiorstwa nie wchodzą natomiast zobowiązania.
Przedsiębiorstwo jest uznawane za samodzielne dobro prawne, które może być przedmiotem sprzedaży, darowizny, dzierżawy i innych czynności prawnych. Nie trzeba więc zawierać odrębnych umów dotyczących składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa, a wystarczy zawrzeć jedną umowę dotyczącą przedsiębiorstwa jako takiego
Czynność prawna, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, obejmuje przy tym wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, o ile nic innego nie wynika z jej treści albo z przepisów szczególnych. Oznacza to, że przy przenoszeniu przedsiębiorstwa (np. jego sprzedaży) zasadniczo nie jest konieczne wymienianie wszystkich składników przedsiębiorstwa. Nawet jeżeli dany składnik majątku nie został wyraźnie wymieniony w umowie sprzedaży, to i tak generalnie przechodzi on na nabywcę z mocy prawa.
Zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa albo ustanowienie na nim użytkowania co do zasady powinno być dokonane w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Jeżeli jednak w skład przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, to dla przejścia jej własności lub ustanowienia na niej użytkowania konieczne jest zachowanie formy aktu notarialnego.
Nabywca przedsiębiorstwa odpowiada razem ze zbywcą za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jego odpowiedzialność jest wszakże ograniczona do wartości nabytego przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność nabywcy może być wyłączona jedynie wówczas, gdy w chwili nabycia nie wiedział on o tych zobowiązaniach mimo zachowania należytej staranności (np. zlecił przeprowadzenie audytu i audytor zobowiązań tych nie wykrył).